Installatiepunt

❱ INSTALLATIE PUNT 20 Ik ben van nature niet zo'n idealist, maar het is echt gaaf om voor een bedrijf te werken dat de wereld een stukje mooier maakt. PROMOTEN IS GOED, FORCEREN NIET ‘Het klimaat is een belangrijk thema. Maar je merkt dat wanneer je het mensen door de strot gaat duwen, je kunt rekenen op een tegengesteld effect’, vangt Enphase Director of Marketing Robert Gruijters aan. ‘Mensen moeten zelf kiezen voor schone energie, de rest volgt echt vanzelf. Vergelijk het met roken. Twintig jaar geleden rookte de helft van de bevolking, nu ben je een uitzondering. Promoten is goed, forceren niet. Bovendien is het voor de meeste mensen nog veel te duur om klimaatneutraal te leven. Recent sprak ik een leverancier in warmtepompen die met een grote bank in gesprek was over mogelijke kredietvormen. Hij vertelde me dat een huishouden gemiddeld € 24.000 kwijt is aan het klimaatneutraal maken van de woning. Dat is voor de leraar en de verpleegkundige met een modaal inkomen onbetaalbaar!’ MEER TIJD KWIJT AANMOBIELTJE ‘Het kennisniveau van de particulier inzake zonne- energie is heel laag. Men besteedt meer tijd aan het uitzoeken van een nieuwmobieltje dan aan de aanschaf van zonnepanelen. Bovendien varen ze blind op wat de installateur zegt en dat is in deze hoogtijdagen waarin er best wat boeven actief zijn niet handig. De stelregel luidt ook hier: goedkoop is duurkoop. En dan heb ik het vooral over de omvormer, want in deze tijd zijn er eigenlijk geen slechte panelen meer. De omvormer maakt het verschil in veiligheid, rendement en betrouwbaarheid. Toch weer even een vergelijking: je kunt een hele dure computer aanschaffen, maar met een slechte processor heb je er niets aan. Dat is in onze markt precies zo. Enphase is absoluut een premiummerk. Technisch ENPHASE GAAT ALS EEN RAKET

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=