Deel deze spotlight

HAALBAAR EN SCHAALBAAR

Tekst
BeeldNathan Systems

IN DE AANLOOP NAAR DE VSK VAN 2020 SPREKEN WE PETER CENTEN, CHIEF TECHNICAL OFFICER BIJ NATHAN. WAT IS ER VOLGENS HEM NODIG VOOR EEN SUCCESVOLLE ENERGIETRANSITIE? 

GROEI

“Als organisatie hebben we de taak om de merken die wij vertegenwoordigen omhoog te brengen. Dit doen we, door ze als onderdeel van een concept te verkopen. Die totaalconcepten gaan van bron tot afgifte, wat wil zeggen een warmtepomp, leidingwerk en vloerverwarming. Volgens de prognoses gaat de warmtepompmarkt in 2020 weer ongeveer met 40% groeien. Kijkend naar de doelstellingen van de overheid, zou de groei eigenlijk nog groter moeten zijn. Nederland wordt in Europa gedefinieerd als de grootste groeimarkt voor warmtepompen. Wij willen mee met de groei van de markt. Qua warmtepompen leveren wij alpha innotec, Metro Therm en Rhoss. Alle drie onderdeel van Nibe Industries. Bij Uponor zien we, los van warmtepompen en concepten, jaar op jaar groei. We zaten daar al op een hoog niveau, dus het feit dat er nog steeds groeimogelijkheden zijn, is fantastisch.

INFRASTRUCTUUR EN BRONNEN

Om de energietransitie haalbaar en schaalbaar te houden, moet verder gekeken worden dan individuele warmtepompen. Als een stad als Rotterdam van het gas afgaat, dan is het een utopie om te denken dat ieder huis een eigen bodemwisselaar krijgt. Lucht/water gaat het qua haalbaarheid en schaalbaarheid ook niet worden. Het is de aardgasinfrastructuur waar we vanaf willen, niet de ketel. Langzaam komt men daar nu – ook in Den Haag – achter. Met andere woorden: het is niet zo zeer een vraagstuk van de warmtepomp maar van de bron. Eigenlijk zijn we met z’n allen op zoek naar nieuwe bronnen. Net als bij auto’s de nieuwe bron elektriciteit wordt. De gebouwde omgeving is 40% van ons CO₂ vraagstuk. Ik snap dan ook niet dat de regering daar niet veel meer op inzet. De slagen die we kunnen maken in onze branche zijn namelijk veel groter dan in bijvoorbeeld de autobranche.

Naast infrastructuur moeten we ook slimmer werken door bijvoorbeeld meerdere woningen op één warmtepompsysteem aan te sluiten. Ook binnen dat systeem zijn nog slagen te maken. Op de VSK introduceren wij het Nathan Combi Collectief Concept. Dit nieuwe concept voor gestapelde woningbouw brengt een bronboring en verschillende warmtepompen van Rhoss, Metro Therm en alpha innotec samen voor de beste energieprestatie. In dit concept combineren we verschillende duurzame oplossingen tot één collectief systeem. Deze combinatie zorgt voor een fail-safe systeem met een back-up optie wat leveren onder de warmtewet mogelijk maakt. De initiële investering is in vergelijking laag en bodembron is kleiner waardoor dit concept ook in binnenstedelijke gebieden een goede oplossing is.

REGIONALE ENERGIESTRATEGIE

Bij gemeentes liggen nog grote uitdagingen. Daar moeten we nog veel praten. Voor scalable urban oplossingen (duurzame stadsnetwerken) heb je gemeentes nou eenmaal nodig. In de RES, die alle gemeentes volgend jaar klaar moeten hebben, staat scalable urban voor zover ik weet niet. Alle RES is verzadigd met individuele warmtepompen of stadsverwarming. Het hydraulische smartgrid waar energie wordt uitgewisseld in verwarming en koelbedrijf, staat er in de meeste gevallen niet in. De mensen die de RES hebben opgesteld hebben daar namelijk geen verstand van. Dat zijn geen visionairs, dat zijn mensen die alleen maar van bestaande techniek zijn uitgegaan. Daar kan de oplossing niet liggen aangezien die techniek al meer dan tachtig jaar oud is. Het zou raar zijn als we daarmee ons probleem zouden kunnen oplossen. Ze missen daardoor de grote opgave. Een groot gedeelte van de voorstellen die ze doen, stadsverwarming en individuele warmtepompen in de binnenstad hebben erg weinig kans van slagen. Stadsverwarming heeft een niet te misselijk duurzaamheidsprobleem. Allemaal individuele warmtepompen komen met andere uitdagingen. Je zult iets anders moeten bedenken. Dat heb ik nog nauwelijks gezien in die plannen die tot nu toe gepresenteerd zijn. Langzaam wordt duidelijk bij iedereen: oei we gaan van een infrastructuur af. Dat is alleen maar op te lossen met een andere infrastructuur, die in dit geval bestaat uit een elektrisch smartgrid en een hydraulisch smartgrid. Je kunt dit niet meer alleen aan de maatschappij overlaten. Dat doen we ook niet met de aanleg van snelwegen en riolering. De overheid is hierbij nodig. Het vraagstuk is veel groter als dat men eerst dacht.” 

Tekst: Nathan | Foto: Keesnan Dogger

Gepubliceerd op16 april 2020 om 10:06