De baggerschepen van Callan Marine maken havens en kanalen bevaarbaar voor scheepvaart. (© Callan Marine, LTD.)
(© Callan Marine, LTD.)
After the General MacArthur came out of dock, it was sent off to the Gulf Coast. (© Callan Marine, LTD.)
Deel deze spotlight

Het vrijhouden van grachten, havens en waterwegen voor veilige doorgang.

Tekst
BeeldHelukabel Marketing

De scheepvaartindustrie is alleen zo goed als de kanalen en waterwegen die vrachtschepen toestaan erdoorheen te varen, en de havens waar schepen waardevolle lading kunnen laden en lossen. Dit werd nooit duidelijker dan toen het Suezkanaal in het begin van 2021 werd geblokkeerd, wat de wereld miljarden dollars aan handel per dag kostte zolang deze vitale doorgang geblokkeerd was.

Het navigeren op diepe oceanen is veel gemakkelijker dan het doorkruisen van smalle waterwegen of ondiepe havens die elk moment kunnen veranderen doordat het water slib en ander puin met de stroming meedraagt. Om ervoor te zorgen dat zeebodems en oevers op de juiste diepten en breedtes blijven, maken baggerbedrijven gebruik van vloten schepen om zeebodems te baggeren en waterwegen dieper te maken om de navigatie te vergemakkelijken en te voorkomen dat schepen vastlopen en vast komen te zitten. Bovendien zorgt het verwijderen van sediment van de zeebodem voor het aanvullen van stranden door het creëren van nieuwe leefgebieden en recreatieruimtes. De toegevoegde kustlijnen verbeteren ook de bescherming tegen stormen, zoals orkanen.

KRACHTIG MOTORVERMOGEN VAN 24.000 PK

Eén van deze bedrijven, Callan Marine, gevestigd in Galveston, Texas, langs de Golfkust van de Verenigde Staten, heeft onlangs een 290 voet (90 meter) lange snijkopzuigerbaggerschip genaamd de General MacArthur ontworpen en gebouwd. De MacArthur wordt aangedreven door drie dieselmotoren die samen een vermogen van 24.000 pk genereren. Deze motoren leveren de benodigde elektrische energie om twee elektrische motoren van elk 6.900 pk aan te drijven, die op hun beurt de pompen op het hoofddek en twee elektrische motoren van elk 2.500 pk aandrijven, één voor de onderwaterpomp en één voor de snijkop. De kans om Callan Marine te ondersteunen ontstond toen de ingenieur die het baggerschip ontwierp advies vroeg aan de Italiaanse fabrikant van elektrische motoren over de beste keuze voor kabels voor het project. De motorfabrikant stelde HELUKABEL voor omdat ze al aan veel succesvolle projecten in Europa hadden samengewerkt.

HELUKABEL begon aanvankelijk met de ontwikkeling van het ontwerp van het bekabelingssysteem voor het vermogensgedeelte van de onderwaterpomp en de snijkopmotor. "Een van de grootste uitdagingen bij de bouw van de General MacArthur was het vinden van de juiste onderdompelbare kabel voor de hoge stroombehoefte van deze motoren," legt Stanley Hamidjaja, Automation Manager bij Callan Marine, uit. De kabels lopen door een structurele arm (de ladder) die beide motoren onderdompelt. Het was niet mogelijk om de vereiste capaciteit te behalen met slechts één kabel voor elke fase.

HELUKABEL begon aanvankelijk met de ontwikkeling van het ontwerp van het bekabelingssysteem voor het vermogensgedeelte van de onderwaterpomp en de snijkopmotor. "Een van de grootste uitdagingen bij de bouw van de General MacArthur was het vinden van de juiste onderdompelbare kabel voor de hoge stroombehoefte van deze motoren," beschrijft Stanley Hamidjaja, Automation Manager bij Callan Marine. De kabels lopen door een structurele arm (de ladder) die beide motoren onderdompelt. Het was niet mogelijk om de vereiste capaciteit te behalen met slechts één kabel voor elke fase.

Lees het hele artikel hier> https://www.helukabel.nl/nl-nl/Nieuws/Post/Item_8704.html

Gepubliceerd op15 juni 2023 om 15:26