ISSO over de energietransitie
De stichting
ISSO voorziet vakmensen van valide kennis om te zorgen voor gezonde, veilige en duurzame gebouwen. Deze kennis is speciaal ontwikkeld voor installateurs en bouwkundigen, adviseurs, ontwerpers, gebouweigenaren, beheerders, docenten en leerlingen. De kennisontwikkelingsprojecten van ISSO worden onder meer mogelijk gemaakt door brancheorganisaties als Techniek Nederland, Platform voor mens en techniek en NLingenieurs. Naast deze partners ontwikkelt ISSO ook kennis voor diverse ministeries, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Opleidings- en ontwikkelfonds voor het Technisch InstallatieBedrijf (OTIB), diverse onderwijsinstellingen en de toeleverende industrie.
We spreken directeur Rob van Bergen.
Verbinder
‘Door de overname van de B&U-producten van stichting SBRCURnet is ISSO vanaf 1 januari 2018 het kennisinstituut bouw- en installatietechniek met een integraal kennisaanbod. Simpel gezegd: we verbinden de wereld van bouwkunde en die van installatietechniek. Integrale kennis is essentieel voor ondersteuning van vakmensen bij maatschappelijke vraagstukken zoals duurzaamheid, circulariteit en krapte op de arbeidsmarkt.’
Parijs 2050
‘Het is een spagaat waar we met z’n allen inzitten. Op hoog niveau zijn de opgaves duidelijk en wordt er veel gepraat in termen van dat moeten we doen. Maar wanneer je het woord moeten gebruikt, dan ben je de realiteit aan het toespreken en het is maar de vraag of deze luistert. Op de werkvloer rijst vooral de vraag hoe dan? Waar halen we het personeel vandaan? En: waar halen we de kennis vandaan? In deze veranderende markt moeten we meer produceren met minder mensen in een kortere tijd en dan moet het eindresultaat ook nog eens van hogere kwaliteit zijn. Wij kunnen hieraan bijdragen door de informatievoorziening te verbeteren. En dan heb ik het niet over product-, maar juist over procesniveau. En over samenwerking.’
Kloof
‘Er zit een behoorlijke kloof tussen wat er in een organisatie op directieniveau wordt gezegd en hoe het werkelijk in de organisatie werkt. Ik schrik ervan hoe ouderwets het er op de bouwplaats aan toe gaat. Er heerst een oude mentaliteit van verhoudingen, de samenwerking tussen aannemers is lang niet optimaal. Daar is nog een hele hoop te winnen. Het zit vooral in het verbeteren van de verbinding tussen de mensen op de werkvloer, wat ze moeten maken en de kwaliteit en prestaties daarvan. Datzelfde geldt overigens ook voor installateurs. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar gemiddeld genomen is hier een wereld te winnen.’
Focus op vakmensen
‘Onze strategie? Wij focussen op vakmensen. We willen hen faciliteren om de best mogelijke vakman of vakvrouw te zijn. Dat betekent dat we kennis zo dichtbij als mogelijk moeten brengen. In het werkproces dus. De kennis die nu nog opgesloten zit in dikke boeken moeten we op een andere manier naar de vakmensen brengen. Dat kan via onze partners, bijvoorbeeld middels software, maar ook via de kwaliteitsprocessen op de bouwplaats. De digitale wereld wordt volop gebruikt, daar spelen ook wij nu op in. Dat doen we in samenwerking met softwarebedrijven en inspectiebureaus zodat de vakman straks eenvoudig via een app of zijn tekenprogramma bij de benodigde kennis kan.’
Gezamenlijke aanpak
‘De opgave van de energietransitie moeten we te lijf gaan met kennis. We moeten meer doen met minder mensen. Processen, samenwerkingen en kwaliteitsborging moeten sneller en beter zodat de productiviteit stijgt en faalkosten dalen. Systeemkennis -hoe breng ik bij elkaar wat bouwkundig en installatietechnisch van elkaar afhankelijk is- is de succesfactor. Gelukkig zijn er meer partijen die het nut en de noodzaak hiervan inzien. Ik refereer aan de duurzame aanbieder, een initiatief van onder meer Bouwend Nederland en Techniek Nederland. Dit initiatief zorgt voor een gezamenlijke aanpak met één aanspreekpunt.’
Sector aan zet
‘Mede door het besluit op termijn van het gas af te gaan, is er bij de consument een enorme bewustwording ontstaan. Dat betekent dat de gemiddelde woningzoeker de verschillen tussen de cv-ketel en de warmtepomp in kaart wil brengen. Er worden in ieder geval vragen over gesteld. Echter, op dit moment krijgt de consument nog niet altijd de juiste antwoorden. Ook dat bedoel ik met systeemkennis. De sector is aan zet om goede antwoorden te geven en wij moeten daarin ondersteunen.’
Nee is ook een antwoord
‘Waar een ondernemer op moet inzetten? Vooropgesteld dat ik geen ondernemer ben, lijkt het me helder dat er een strategie bepaald moet worden. Kijk naar jouw klantenbestand en bereid je voor op de vragen die je kunt verwachten. Wanneer je veel klanten hebt met woningen uit een bepaalde periode, dan kun je ook een bepaalde vraag verwachten. Bereid je daarop voor! Het begint met extra kennis en de keuze voor een bepaald specialisme. Ja, het is een hele grote wolk die ons boven het hoofd hangt. Juist daarom is het voor iedereen zaak zijn eigen rol duidelijk te maken. En nee zeggen is ook geen probleem. Verwijs de consument door naar een collega, er is werk genoeg.’
TEKST MARIEKE POOL ❱ FOTOGRAFIE ISSO | MATT ARTZ - UNSPLASH | PIXABAY
1701BZ Heerhugowaard