Meerekenen aan de eerste elektrische raceauto
Toen studententeam InMotion aanklopte met de vraag om mee te denken over een oplossing voor het koelen van het accusysteem van hun elektrische racewagen, hoefde Centercon niet lang na te denken. Want hoe mooi is het om een essentiële bijdrage te leveren aan zo’n innovatief project? De ambitie gaat namelijk verder dan een optimale prestatie leveren op de 24 uur van Le Mans. Groter doel is om het opladen van elektrische auto’s net zo snel en makkelijk te maken als tanken.
Als binnenkort de volledig elektrische raceauto voor de eerste testrondes het circuit op gaat, zal Perry Tijssen ongetwijfeld een keer langs de baan staan om te zien hoe ‘zijn’ koeloplossing functioneert. De accountmanager Koeltechniek is sinds enkele maanden betrokken bij dit bijzondere project van InMotion, het studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven. “Het zijn superenthousiaste jonge mensen die hard werken om dit project te doen slagen. Daar leveren we als Centercon natuurlijk graag een bijdrage aan in de vorm van kennis en koeltechnische componenten”, zegt hij.
Snel laden is het grotere doel van InMotion. Kost het nu ruim een half uur om je elektrische auto op te laden, met de technologie die zij ontwikkelen is dat straks in een paar minuten gepiept. “Als we daarin slagen nemen we de grootste horde voor het overstappen naar elektrisch rijden weg. Dat zou echt heel mooi zijn. Op de 24 uur van Le Mans gaan we zien hoe deze techniek zich houdt onder extreme omstandigheden. Daar werken we nu in fasen naar toe”, vertelt Luc Siecker, marketing & HR manager van het team.
Expansieventielen en regelkleppen
Grootste uitdaging om de doelstelling te bereiken is de koeling van het accusysteem. Hoe sneller je laadt, hoe warmer het accupakket wordt. De 360 batterijcellen, verspreid over 30 accumodules, mogen niet te warm worden en de koelvloeistof moet gelijkmatig over alle modules worden verdeeld.
En daar komt de bijdrage van Centercon in het verhaal. Tijssen: “Hun vraag was of wij de expansieventielen en regelkleppen voor de twee koelcompressoren konden berekenen. Ze hebben een erg hoge warmteproductie, wat een hoge koelingscapaciteit vraagt van de ventielen. Vanwege het risico op schade aan de compressoren heb ik geadviseerd om ook twee vloeistofafscheiders te plaatsen. Zo zijn we gezamenlijk langzaam de vraag aan het invullen.”
Zijn kennis en inbreng wordt zeer gewaardeerd, merkt hij. “Zij weten alles van het bouwen van een raceauto, maar voor de koeltechniek leunen ze op mij. Gezien de uitzonderlijke toepassing krijg ik vragen die ik normaal nooit krijg, maar ze pikken het snel op en hun enthousiasme is heel aanstekelijk.”
Zestig partners
Centercon is één van de zestig partners die InMotion helpen hun droom te realiseren. “De één levert kennis en diensten, de ander producten en weer anderen ondersteunen ons puur financieel”, aldus Siecker.
Nog ruim twee jaar en dan zal tijdens de 24 uur van Le Mans blijken of de studenten gaan slagen in hun ambitie. Centercon zal hen in ieder geval stapje voor stapje helpen om dit te kunnen bereiken. Tijssen: “Na de eerste testrondes zal blijken of de reeds ingebouwde componenten voldoen aan onze wensen. Valt het mee, prima, en anders gaan we weer terug naar de tekentafel. We zijn er dus nog even zoet mee!”